انحراف بینی

درباره انحراف بینی

انحراف بینی : به طور کلی ساختار بینی دارای یک تیغه یا اصطلاحا سپتوم می باشد که از جنس استخوان و غضروف بوده و حفره های بینی را از یکدیگر مجزا می کند. ( جراح بینی )

این تیغه در حالت نرمال می بایست  در مرکز بینی واقع شده باشد ، حال چنانچه به سمت چپ یا راست برجستگی و انحراف پيدا کرده باشد و در مسير جريان هوا از بينی انسداد ايجاد شود بدین معنا است که انحراف بيني وجود دارد.

علائم انحرف بينی

شایع ترین علامت انحراف بيني ، گرفتگی بینی و اختلال در تنفس از راه بینی می باشد كه می تواند یكطرفه یا دوطرفه باشد.

عفونت های مکرر یا مشکلات سینوس ها نیز می تواند نشانه ای از انحراف تیغه بینی باشد.

انحراف بینی

سایر علائم انحراف بينی عبارتند از :

• درد صورت
    • تنفس صدادار
    • خونریزی بینی
    • خروپف در هنگام خواب

همچنین انحراف سپتوم در موارد حادّ ، ممکن است باعث بروز آپنه خواب شود.

آپنه خواب یک وضعیت جدی است که سبب قطع تنفس در حین خواب می گردد.

علل ایجاد انحراف بينی

انحراف بيني می تواند ناشی از یکی از موارد ذیل باشد :

1. انحراف بيني مادرزادی : برخی افراد از هنگام تولد با انحراف تیغه بینی مواجه هستند. به طوری که سپتوم بینی در این افراد به صورت نامتقارن رشد یافته و سبب بروز انحراف بيني شده است.
  2. انحراف بيني در اثر ضربه : ضربه یا باصطلاح تروما از دیگر مواردی است که می تواند منجر به بروز انحراف در تیغه بینی گردد.

درمان انحراف بيني

بعضی اوقات علائم انحراف بيني با مصرف دارو قابل تسکین هستند ، اما در صورتی که دارودرمانی در راستای درمان انحراف تیغه بینی موثر واقع نگردد ؛ جراحی انحراف بيني که در پزشکی به آن سپتوپلاستی اطلاق می گردد تنها راه درمان قطعی این اختلال خواهد بود.

جراحی انحراف بينی

طی عمل سپتوپلاستی ، جراح بینی از طریق جراحی بيني به روش بسته يا باز اقدام نموده و برش کوچکی در سپتوم بینی ایجاد می کند.

سپس استخوان اضافی یا غضروف اضافی که منتج به ایجاد انحراف در بيني و انسداد مجاری تنفسی شده را برمی دارد.

با جراحی سپتوپلاستی ، صرفا موانع موجود در مسیر تنفس برطرف می شوند و تغییری در فرم ظاهری بيني ایجاد نمی گردد.

بنابراین برخلاف تصور عموم ، باید گفت که جراحی انحراف بيني به هیچ وجه باعث رفع کجی ظاهری بيني نمی شود.

در چنین مواردی برای اصلاح کجی بینی و بهبود ظاهر بینی ، می بایست جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) با سپتوپلاستی به طور همزمان انجام گیرد ، این عمل جراحی ، سپتورینوپلاستی نامیده می شود.