انحراف بینی

درباره انحراف بینی

انحراف بینی : به طور کلی ساختار بینی دارای یک تیغه یا اصطلاحا سپتوم می باشد که از جنس استخوان و غضروف بوده و حفره های بینی را از یکدیگر مجزا می کند.

این تیغه در حالت نرمال می بایست  در مرکز بینی واقع شده باشد ، حال چنانچه به سمت چپ یا راست برجستگی و انحراف پيدا کرده باشد و در مسير جريان هوا از بينی انسداد ايجاد شود بدین معنا است که انحراف بيني وجود دارد.

علائم انحرف بيني

شایع ترین علامت انحراف بيني ، گرفتگی بینی و اختلال در تنفس از راه بینی می باشد كه می تواند یكطرفه یا دوطرفه باشد.انحراف بینی

عفونت های مکرر یا مشکلات سینوس ها نیز می تواند نشانه ای از انحراف تیغه بینی باشد.

علائم دیگر انحراف بيني عبارتند از :

• درد صورت
    • تنفس صدادار
    • خونریزی بینی
    • خروپف در هنگام خواب

همچنین انحراف سپتوم در موارد حادّ ، ممکن است باعث بروز آپنه خواب شود.

آپنه خواب یک وضعیت جدی است که سبب قطع تنفس در حین خواب می گردد.

علل ایجاد انحراف بيني

انحراف بيني می تواند ناشی از یکی از موارد ذیل باشد :

1. انحراف بيني مادرزادی : برخی افراد از هنگام تولد با انحراف تیغه بینی مواجه هستند. به طوری که سپتوم بینی در این افراد به صورت نامتقارن رشد یافته و سبب بروز انحراف بيني شده است.
  2. انحراف بيني در اثر ضربه : ضربه یا باصطلاح تروما از دیگر مواردی است که می تواند منجر به بروز انحراف در تیغه بینی گردد.

درمان انحراف بيني

بعضی اوقات علائم انحراف بيني با مصرف دارو قابل تسکین هستند ، اما در صورتی که دارودرمانی در راستای درمان انحراف تیغه بینی موثر واقع نگردد ؛ جراحی انحراف بيني که در پزشکی به آن سپتوپلاستی اطلاق می گردد تنها راه درمان قطعی این اختلال خواهد بود.

جراحی انحراف بيني

طی عمل سپتوپلاستی ، جراح بینی از طریق جراحی بینی به روش بسته يا باز اقدام نموده و برش کوچکی در سپتوم بینی ایجاد می کند.

سپس استخوان اضافی یا غضروف اضافی که منتج به ایجاد انحراف در بینی و انسداد مجاری تنفسی شده را برمی دارد.

با جراحی سپتوپلاستی ، صرفا موانع موجود در مسیر تنفس برطرف می شوند و تغییری در فرم ظاهری بینی ایجاد نمی گردد.

بنابراین برخلاف تصور عموم ، باید گفت که جراحی انحراف بيني به هیچ وجه باعث رفع کجی ظاهری بینی نمی شود.

در چنین مواردی برای اصلاح کجی بینی و بهبود ظاهر بینی ، می بایست جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) با سپتوپلاستی به طور همزمان انجام گیرد ، این عمل جراحی ، سپتورینوپلاستی نامیده می شود.