تفاوت جراحی بینی باز و بسته

در حقیقت می توانیم بگویم پزشکان برای انجام جراحی بینی از دو تکنیک باز و بسته استفاده می کنند. اما آیا تا به حال به تفاوت جراحی بینی باز و بسته فکر کرده اید؟ آیا می دانید تفاوت میان این دو چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ما ابتدا به طور کامل هر یک از روش ها را توضیح دهیم و پس از آن تفاوت میان آن دو را بیان کنیم.

تفاوت جراحی بینی باز و بسته

جراحی بینی با روش بسته

برای بیان تفاوت جراحی بینی باز و بسته نیاز است که در ابتدا به بررسی هر یک از روش های گفته شده که پزشکان با استفاده از آنان می توانند جراحی را بر روی بینی انجام دهند پرداخت. در روش بسته ؛ جراح بینی تمامی برش های مورد نیاز برای دسترسی به ساختارهای غضروفی و استخوانی را در داخل بینی و بر روی مخاط داخل بینی انجام می دهد. به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران معتقدند اصطلاح صحیح تر برای این روش دسترسی اندونازال ( دسترسی از داخل بینی ) به جای دسترسی بسته می باشد. در زمان انجام این روش

جراحی بینی با روش باز

در روش جراحی باز كه در واقع بهتر است اصطلاح دسترسی اكسترنال ( دسترسی از خارج بینی ) برای آن بكار برده شود، برش كوچكی بر روی پوست ستون ما بین دو حفره بینی ( كالوملا ) در بیرون داده می شود.در این روش امكان دسترسی با دید و تسلط بهتر و قدرت مانور بیشتر برای جراح فراهم می شود. به همین دلیل در تعدادی از  اختلالات ساختاری پیچیده كه در گذشته با روش بسته امكان انجام جراحی موفق وجود نداشت. امروزه با روش باز می توان به نتایج بهتر و كاملتری دست یافت. امروزه دسترسی باز یا اكسترنال روش ترجیحی اكثریت جراحان بینی در آمریكا می باشد. البته هر دو روش جراحی به روش باز و بسته ، روشهای علمی و صحیح می باشند و انتخاب هر كدام از آنها بر اساس ترجیح جراح می باشد. لازم به ذكر است در هر دو روش چنانچه نیاز به جمع كردن پره های بینی باشد، اغلب لازم است پوست این نواحی نیز برش داده شود.

تفاوت جراحی بینی باز و بسته :

در روش بسته برای دسترسی و انجام تغییرات تنها از برش های جراحی در داخل بینی استفاده می شود و برشی در سطح پوست بیرونی بینی زده نمی شود.در روش باز برشی كوچك به طول تقریبی ٤ میلی متر روی سطح پوست ستون بین سوراخ های بینی (كلوملا) زده می شود ولی میزان برش های داخل بینی معمولا كمتر و محدود تر می باشد . همانطور که گفته شد چنانچه نیاز به كم كردن پهنای پره های بینی باشد در هر دو روش بسته و باز، برش در پوست بیرونی ناحیه پره ها در دو طرف بینی زده خواهد شد .

تفاوت جراحی بینی باز و بسته

مدت زمان جراحی در روش بسته معمولا كوتاه تر از روش باز است. از طرفی میزان دید و دسترسی جراح به بافت های مختلف بینی در روش باز بیشتر از روش بسته می باشد و به همین دلیل در برخی مواردی كه بینی دچار مشكلات ساختاری پیچیده می باشد مانند برخی دفورمیتی های مادرزادی یا برخی جراحی های ترمیمی امكان استفاده از روش بسته وجود ندارد . از همین رو می توانیم بگویم یکی از بارز ترین تفاوت جراحی بینی باز و بسته در ناحیه برش ، دسترسی و میزان دید پزشک برای انجام تغییرات مورد نیاز می باشد.

جراحی زیبایی بینی با روش باز بهتر است یا بسته ؟

همانطور که در قسمت فوق درباره تفاوت جراحی باز و بسته گفته شد برای باسخ به این سوال باید گفت انتخاب اینکه کدام تکنیک بر روی بینی شما انجام شود به دست جراح بینی شما می باشد. از طرفی نیز میزان ایرادات و نواقص موجود در بینی باعث می شود جراح یکی از این متد ها را انتخاب کند. به همین علت نمی توان به طور قطع اعلام نمود که کدام روش از دیگری بهتر است.

آیا در نحوه مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی به روش باز و بسته تفاوت وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت خیر و تقریبا تمامی نکات مراقبتی که جراح برای بدست آوردن نتیجه مطلوب به متقاضی می گوید برای هر دو روش یکسان می باشد و در صورت انجام ندادن امکان دارد در هر دو روش عوارض جبران ناپذیری برای فرد به وجود بیاید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر علیرضا مجلسی

دکتر علیرضا مجلسی، دارای بورد تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با بیش از ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی در ایران هستند و یکی از بهترین جراحان بینی در اصفهان محسوب می‌شوند.

نظرات

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها