نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک

مطالعه مقاله پیش رو می تواند اطلاعات کافی در خصوص مراقبت های بعد از جراحی پلک را در اختیار متقاضیان این عمل جراحی قرار دهد. زیباجویانی که تحت عمل جراحی زیبایی پلک یا عمل بلفاروپلاستی قرار گرفته اند ، می توانند با رعایت این دستورالعمل ها دوران نقاهت جراحی پلک را به خوبی سپری نموده و به نتایج قابل قبولی از این جراحی دست یابند.

درد بعد از جراحی پلک

بعد از هر عمل جراحی و از بین رفتن اثرات داروهای بیهوشی یا بی حسی ، به تدریج با درد و ناراحتی در موضع عمل مواجه خواهیم بود ، جراحی پلک نیز از این قاعده مستثنی نیست ؛ البته وسعت درد موجود ، بسته به آستانه تحمل درد ؛ در هر فردی متفاوت است.

اما به طور کلی درد ناشی از جراحی پلک در عمده موارد بسیار خفیف و مختصر خواهد بود که جراح معالج به منظور التیام و تسکین آن غالبا داروهایی تجویز می کند که باید به طور مرتب و سر ساعت به مصرف برسد.

بخیه بعد از جراحی پلک

لازم به ذکر است در پایان عمل بلفاروپلاستی ؛ پزشک معالج ، برش های ایجاد شده را به کمک بخیه می بندد ، حال آن که در برخی موارد ممکن است از بخیه های قابل جذب استفاده گردد که نیازی به کشیدن آن ها وجود ندارد.

در مقابل ، گاهی اوقات امکان دارد پزشک معالج جهت بستن برش های جراحی ، از بخیه های غیرقابل جذب استفاده کند که باید پس از 7 – 5 روز توسط ایشان در مطب کشیده شوند.

کبودی و ورم بعد از جراحی پلک

استفاده از کمپرس یخ ، یکی از اقدامات مهمی است که بعد از عمل جراحی پلک می تواند در راستای کاهش کبودی و تورم ناشی از عمل و نیز جلوگیری از تشدید آن بسیار مثمر ثمر واقع گردد.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی پلک

نحوه خوابیدن بعد از عمل پلک از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ، چرا که درست خوابیدن بعد از این عمل جراحی می تواند منجر به تسریع روند بهبودی شده و در کاهش ورم و کبودی نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد.

لذا توصیه می شود بعد از عمل جراحی پلک ، در هنگام خواب و استراحت از قرار گیری صورت بر روی بالش خودداری نمایید و به صورت طاقباز خوابیده و سر خود را به کمک بالش ، به میزان 30 درجه بالاتر از حد بدن قرار دهید.

سایر مراقبت های بعد از جراحی پلک

• ممنوعیت مصرف سیگار و قلیان بعد از جراحی پلک بسیار حائز اهمیت است ، چرا که دخانیات می تواند سبب انسداد عروق خونی شده و در نتیجه ، روند ترمیم بافت ها را با اختلال مواجه سازد ؛ از این رو افراد تا 2 هفته بعد از عمل جراحی پلک باید از مصرف آن اجتناب نمایند.
  • آرایش کردن چشم ها تا چند وقت بعد از جراحی پلک ، ممنوع است و بدین منظور باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • اغلب توصیه می شود تا 3 هفته بعد از جراحی پلک ، انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین و همچنین بلند کردن اشیاء با وزن بیش از 3 کیلوگرم محدود گردد.
  • از خشکی نسبی چشم می توان به عنوان یکی از عوارض بدیهی و شایع جراحی پلک اشاره نمود که موقتی بوده و با مصرف قطره اشک مصنوعی که توسط پزشک تجویز می گردد ، می توان آن را کنترل نمود.

چهارده + چهار =