مراقبت های بعد از جراحی بینی

افراد متقاضی جراحی بینی برای داشتن نتیجه مطلوب تر و سرعت بخشیدن به روند بهبودی باید از مراقبت های بعد از جراحی بینی آگاهی کامل داشته باشند.عدم توجه به این نکات ممکن است نتیجه جراحی را دستخوش تغییراتی کند و یا سبب ایجاد بعضی از عوارض شود. در این مقاله از سایت دکتر علیرضا مجلسی بهترین و متبحر ترین جراح بینی اصفهان به توضیح کامل هر یک از این نکات مراقبتی بپردازیم و به شما در جلوگیری از بروز مشکلات جبران ناپذیر و خطرناک کمک کنیم. در صورتی که در این خصوص سوال خاصی دارید می توانید در انتهای مقاله از دکتر مجلسی بپرسید تا سریعا پاسخ شما ارسال شود.

 

جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست؟

  • از بلافاصله پس از پایان جراحی بمدت ٤٨ ساعت از کمپرس سرد بر روی گونه ها در دو طرف بینی ، بدون هر گونه فشار به بینی و یا آتل (اسپلینت خارجی ) روی آن ، بصورت متناوب (بمدت ٦ دقیقه گذاشته و سپس بمدت ده دقیقه برداشته شود) جهت کاهش کبودی و ورم بعد از عمل بینی استفاده شود.
  • به منظور کاهش تورم بینی و صورت ، تا ٧٢ ساعت پس از عمل بینی نحوه خوابیدن بعد از عمل بینیبه این صورت باشد که ناحیه سر و قفسه سینه حدود ٣٠ تا ٤٠ درجه بالاتر قرار گیرد و سپس تا یک هفته پس از جراحی از دو بالش زیر سر استفاده نمایید.
  • افزایش تدریجی تورم صورت تا ٤٨ ساعت پس از عمل زیبایی طبیعی است و تورم صورت شما در روزهای دوم و سوم به بیشترین میزان رسیده و از روز چهارم بتدریج کاهش می یابد.
  • بهترین جراح بینی اصفهان در رابطه با نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی این چنین بیان می کنند که چنانچه مجبور به عطسه یا سرفه هستید، دهان خود را باز نموده و از طریق دهان عطسه یا سرفه کنید تا کمترین فشار به بینی منتقل شود.
  • طبق گفته های دکتر مجلسی بهترین جراح بینی اصفهان خوابیدن به پهلو در صورتیکه بینی با بالش برخورد نداشته باشد، اشکالی ندارد.
  • داروهای تجویز شده توسط جراح بینی را بصورت دقیق مصرف نمایید.
  • از مصرف هر گونه داروی دیگر بدون هماهنگی با پزشک خودداری کنید.
  • از روز پس از جراحی زیبایی بینی روزی سه نوبت داخل بینی را با سرم نرمال سالین در حالت نشسته ( و نه خوابیده ) به روشی که به شما آموزش داده می شود شستشو دهید.
  • روز دوم یا سوم پس از عمل برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی می توانید بدن و سرتان را بطور جداگانه  با دوش دستی یا ظرف آب (به شکلی که پانسمان و اسپلینت روی بینی خیس نشود ) شستشو دهید.
  • روزی که برای شما تعیین شده برای برداشتن اسپلینت بینی به جراح بینی خود مراجعه کنید ( بین روز پنجم تا هفتم ) بطور کامل حمام نمایید و اجازه دهید آب با جریان ملایم روی صورت و اسپلینت بینی جاری شود.
  • از لنزهای طبی از روز چهارم که تورم پلک ها کاهش یافته می توانید استفاده نمایید.
  • از عینک (طبی یا آفتابی) حداقل تا دو ماه پس از عمل جراحی زیبایی بینی استفاده نکنید. در این مدت از لنز های طبی استفاده نموده یا پل عینک را با چسب های نواری طبی شفاف به ناحیه پیشانی، به گونه ای که هیچ فشاری به ناحیه بینی وارد نشود، متصل نمایید. پس از دو ماه می توانید بصورت متناوب و مدت زمان کوتاه از عینک طبی استفاده نمایید.
  • از هر گونه دستکاری داخل حفره های بینی خودداری کنید.
  • از ورزش کردن ، دویدن ، بلند کردن اجسام با وزن بیش از دو کیلوگرم تا دو ماه پس از جراحی جدا خودداری کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • از چند ساعت پس از پایان عمل با اطلاع و اجازه پرستار بخش می توانید شروع به نوشیدن آب و مایعات سبک نمایید. از مصرف شیر و آب میوه های ترش در آن روز خودداری کنید.
  • برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی و در امان ماندن از عوارض جراحی کردن دماغ شما می توانید از مواد غذایی نرم استفاده نمایید، ولی تا دو هفته از خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد یا حرکت زیاد لب ها داشته باشد ( مانند گاز زدن سیب ) خودداری نمایید.

تمیز کردن بینی 

  • ممکن است بمدت ٣تا ٤ روز ترشحات خونابه ای مختصر از حفره های بینی وجود داشته باشد. این ترشحات را می توانید در پشت لب به آرامی با دستمال تمیز کنید. برای تميز کردن دماغ بعد از عمل مراقب باشید از وارد کردن هر گونه جسم خارجی به داخل بینی یا کشیدن دستمال یا اعمال فشار به پره های بینی خودداری کنید.
  • هنگام مسواک زدن دندان های بالا ، دقت نمایید از زیر لب به ناحیه بینی ضربه یا فشار وارد نکنید.
  • در صورت در دسترس بودن ، بهتر است از دستگاه بخور سرد  در فاصله حدود یک متری بویژه هنگام خواب بمدت دو هفته استفاده نمایید تا کمتر دچار  احساس خشکی گلو ، خشک شدن ترشحات و ایجاد کراست در بینی شده و هنگام تنفس احساس بهتری  داشته باشید.
  • جهت جلوگیری از خونریزی و رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی  از فین کردن تا یک ماه پس از جراحی کردن بینی جدا خودداری کنید و پس از آن نیز تا حداقل یک ماه دیگر در صورت نیاز به آرامی این کار را انجام دهید.

 

جراحی بینی 2

 

نکاتی دیگر در مورد مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • از هفته ششم به بعد می توانید از استخر استفاده نمایید ولی شیرجه نزنید و به عمق آب نروید.
  • از رابطه جنسی تا ٣ هفته پس از جراحی زیبایی بینی خودداری کنید.
  • از استعمال دخانیات و یا مشروبات الکلی بمدت یک ماه پس از جراحی خودداری نمایید.
  •  بهترین جراح بینی اصفهان توصیه می کنند بعد از عمل زیبایی بینی تا مدتی پوست شما به آفتاب حساس می باشد. به همین دلیل از قرار گیری در معرض آفتاب زیاد تا شش ماه پس از  جراحی خودداری کنید و هنگام خروج از منزل حتی در هوای ابری از کرم ضد آفتاب مناسب ( SPF بالاتر از ٥٠ و محافظت کننده در برابر  UVA و UVB )استفاده نمایید.
  • اسپلینت خارج بینی (آتل) و بخیه های قسمت بیرونی بینی در روزهای پنجم تا هفتم جراح بینی برداشته می شود. بخیه های داخل بینی با گذشت زمان بتدریج جذب می شود.
  • یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی چسب زدن بینی می باشد. بر اساس نوع پوست و نظر بهترین جراح بینی بین دو تا شش هفته پس از برداشتن اسپلینت ممکن است نیاز به چسب زدن بر روی بینی باشد. چسب زدن طولانی تر از این مدت ( مگر در  موارد استثنا و با نظر جراح بینی ) نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم می باشد.
  • بهترین جراح بینی اصفهان همواره توصیه می کنند ، بخش قابل توجهی از تورم بینی در ٤ هفته بعد از جراحی بکاهش می یابد ولی بر طرف شدن کامل تورم بسته به نوع پوست شش ماه تا یک سال طول خواهد کشید. در مورد پوست های بسیار ضخیم این زمان ممکن است حتی تا دو سال زمان ببرد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی در رابطه با خونریزی بینی

  • در صورت خونریزی بصورت خون تازه ، در حالت نشسته قرار گرفته و یک پاف از اسپری بینی اکسی متازولین داخل همان حفره که خونریزی دارد استفاده نمایید.
  • در صورت عدم توقف خونریزی قسمت پایین بینی را ( بدون آنکه سر خود را  به عقب کنید ) به مدت ١٥ دقیقه فشار دهید. اغلب موارد تنها با همین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی خونریزی کاملا متوقف می شود. در صورت تداوم خونریزی  با پزشک خود تماس گرفته یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه فرمایید.
  • در صورت بروز هر کدام از علائم زیر با بهترین جراح بینی اصفهان یا شهر محل سکونت خود تماس گرفته و در صورت عدم امکان دسترسی به پزشک خود به هر دلیل به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نمایید؛ تب بیش از ٣٨/٥ درجه (از طریق دهان)، تورم یا قرمزی پیشرونده در ناحیه بینی ، درد آزار دهنده یا افزایش یابنده ، احساس تنگی نفس ، خونریزی بصورت خون تازه و مستمر  و یا هر علامت یا درد غیر معمول که باعث نگرانی شما شود.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

ماسک زدن بعد از جراحی :

با توجه به اینکه ما در دوره پاندمی کرونا هستیم و به منظور جلوگیری از ابتلا و شیوع کووید 19 ، تمامی افراد ملزم به استفاده از ماسک هستند ، مهم ترین مسلئله ای که ممکن است زیباجویان با آن در زمان نقاهت و رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی رو به رو می شوند نحوه ماسک زدن می باشد. شاید برایشان این سوال پیش بیاید که آیا می توانند بعد از انجام پروسه جراحی از ماسک استفاده کنند یا خیر؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال لازم است بگویم که بهتر است در طول هفته اول مراقبت های بعد از عمل بینی ، بیشتر وقت خود را در منزل سپری کنید تا نیازی با استفاده از ماسک نداشته باشید. اما زمانی که به دلایل مختلف نیاز داشتید از خانه خارج شوید و باید ماسک بزنید ، حتما از ماسک های استفاده کنید که بسیار لطیف بوده و فشار چندان زیادی به بینی شما وارد نمی کند. به طور کلی می توانید از ماسک های استفاده کنید که بزرگ بوده و محکم بر روی صورت شما قرار نگیرد.  البته لازم به ذکر است که در هنگام برداشتن یا گذاشتن ماسک بر روی صورت ، در طول 6 الی 8 هفته نخست ، بسیار محتاطانه و آرام عمل کنید تا ضربه ای به بینی شما وارد نشود.

خندیدن پس از انجام جراحی :

اغلب زیباجویان در خصوص تاثیرات حرکات و حالات صورت در طول دوره ریکاوری و نقاهت دغدقه داشته و بسیار نگران هستند، چرا که آن ها قصد دارند تا از آن چه که باعث ایجاد صدمه به بینی جدیدشان می شود اجتناب نمایند. هر چند که تمامی جراحان بینی دارای نظری یکسان هستند که خندیدن  ، خمیازه کشیدن یا لبخند زدن هر از چند گاهی در طول دوره نقاهت بر روی بینی شما نقش چندان مهم و تاثیر گذاری ندارد ، اما توصیه می شود تا حد امکان برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی حرکات صورت را به خصوص در طول چند هفته ابتدایی محدود و کاهش دهید. ماهیچه های بسیار کوچکی که نوک بینی را به لب بالایی متصل می کند ، زمانی که شما شروع به خندیدن می کنید یا لبخند می زنید باعث می شوند که نوک بینی به سمت پایین کشیده شود. بخیه هایی که غضروف نوک بینی را نگه می دارند بسیار ظریف می باشد به همین دلیل بهتر است به این ناحیه قبل از اینکه در معرض حرکات شدید صورت قرار بگیرند اجازه بدهید به طور کامل بهبود پیدا نمایند. علاوه بر آن بخیه های در داخل بینی وجود دارند و باعث می شوند که بینی در فرم جدید خود قرار بگیرد و ثابت نگه داشته شود. بروز حرکت ناگهانی و شدید باعث می شود که ماهیچه های صورت حرکت کنند و بر روی این بخیه ها تاثیر گذارند.

برخی از نکات ریز و مهم که باید حتما به آن توجه نمایید عبارت اند از: 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

نکات مراقبتی در رابطه با حمام کردن بعد از عمل بینی:

یکی از متداول ترین سوالاتی که بعد از انجام جراحی زیباجویان از پزشک خود در رابطه با نکات مراقبت های بعد از عمل بینی می پرسند ، نحوه صحیح حمام کردن برای پیشگیری از وارد کردن آسیب به بینی و پانسمان آن می باشد. همانطور که می دانید بعد از انجام پروسه جراحی بر روی بینی شما یک اسپلینت برای فرم دهی به بینی جدید و جلوگیری از تکان خوردن آن قرار داده می شود که مدت زمان قرار دادن آن به نظر پزشک بستگی دارد اما به طور کل می توانیم بگویم در بیشتر مواقع به مدت حدود ٥ تا ٧روز بر روی بینی قرار داده می شود. خیس شدن اسپلینت یا وارد شدن ضربه به آن باعث می شود که بینی آسیب ببیند و نتیجه مطلوب و ایده آل حاصل نشود. حتی در برخی از موارد دوام آن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب جدا شدن آن از بینی می شود. در این زمان بهتر است به نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی توجه نمایید.

  • از آب ولرم و نه خیلی گرم استفاده کنید.
  • از تکنیک آرایشگاه ها برای شستشو مو ها استفاده کنید.
  • از خم کردن سر خود اجتناب فرمایید.

طبق گفته های بهترین جراح بینی اصفهان پس از برداشتن اسپلینت زمانی که بر روی بینی خود چسب قرار می دهید به راحتی می توانید استحمام نمایید ولی سعی كنید از خیس شدن چسب تا حد امكان خودداری شود (مگر در روزی كه قرار تعویض چسب انجام شود) و اگر  چسب روی بینی شما خیس شود می توانید با استفاده از سشوار باد خنک آن را خشک نمایید.

کاهش درد بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، کاهش درد و تسکین بسیار مهم است. در زیر چند راهنمایی را برای شما ارائه می‌ دهیم:

  • پرهیز از فعالیت ‌های سنگین و ورزش شدید تا بتوانید به بازیابی وضعیت عادی بدن کمک کنید.
  • استفاده از درمان ‌های دارویی که پزشک تجویز می ‌کند را بهتر است رعایت کنید.
  • استفاده از یخ یا کمپرس سرد بر روی بینی خود تا بتوانید خفقان و التهاب کاسته شود.
  • مراقبت دقیق از زخم ‌های بینی خود را رعایت کنید. پزشک شما راهنمایی خواهد کرد که چگونه زخم ‌ها را تمیز کنید و داروهای ضد التهاب و ضد عفونی بینی خود را استفاده کنید.
  • استفاده از وسایل نرم و ملایم برای پاکسازی بینی را استفاده کنید و از استفاده از محلول نمکی برای شستشو بهره ببرید.
  • در طول روز به خوبی استراحت کنید تا به بدن خود فرصتی برای بهبود و بازسازی بدهید.

توصیه های دارویی پس از جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی، توصیه می ‌شود توجه ویژه‌ ای به مراقبت ‌های پس از جراحی داشته باشید. البته، بهتر است از نکات و دستورات پزشک خود پیروی کنید، اما در ادامه چند توصیه عمومی را می ‌توانید مراعات کنید:

استفاده از داروها : در صورت تجویز داروها توسط پزشک، آنها را به صورت دقیق و به موقع مصرف کنید. اگر نیاز به مسکن دارید، پزشک شما می‌ تواند یکی از بهترین موارد بسته به وضعیت شما را تجویز کند.

استفاده از یخ : استفاده از کیسه‌ های یخ روی بینی، چشمان و صورت به مدت چند روز کمک می ‌کند تا مورد درد و تورم قرار گرفته خنک و کاهش یابد. اما از قرار دادن یخ مستقیماً روی پوست خودداری کنید و آنرا با حوله یا پارچه محافظت کنید.

استراحت : به بدن خود اجازه دهید برای بهبود بعد از عمل استراحت کند. فعالیت‌ های سنگین، ورزش یا تمرینات سنگین را در دوره‌ای پس از جراحی جلوگیری کنید.

ورزش پس از عمل بینی

وقتی که شما پس از عمل بینی خود بهبود یابید و پزشکتان به شما اجازه دهد، ممکن است بخواهید به ورزش بپردازید. اما باید مراقب باشید و توصیه‌ های جراح بینی را رعایت کنید. در ابتدا، فعالیت‌ های غیرمستقیم مانند پیاده روی آرام و یوگا می ‌توانند مناسب باشند. به تدریج و با توجه به وضعیت شخصی خود، می ‌توانید به ورزش ‌های سبک ‌تر مانند شنا، دوچرخه‌ سواری یا پیاده‌ روی تسلط یابید.

بلند كردن اجسام سنگین بعد از عمل

بعد از عمل، بدن شما در حال بهبودی است و به استراحت و مراقبت نیاز دارد. بلند كردن اجسام سنگین می تواند فشار زیادی به بدن شما وارد کند و باعث خونریزی، افزایش تورم یا حتی آسیب به بخیه ها شود.

خطرات بلند كردن اجسام سنگین بعد از عمل

بلند كردن اجسام سنگین بعد از عمل می تواند خطرات زیر را به همراه داشته باشد:

  • خونریزی: بلند كردن اجسام سنگین می تواند باعث فشار به رگ های خونی شود و باعث خونریزی در محل عمل شود.
  • افزایش تورم: بلند كردن اجسام سنگین می تواند باعث افزایش تورم در محل عمل شود.
  • آسیب به بخیه ها: بلند كردن اجسام سنگین می تواند باعث پارگی یا کشیدگی بخیه ها شود.
  • تأخیر در بهبودی: بلند كردن اجسام سنگین می تواند روند بهبودی شما را کند کند.

چقدر باید صبر کنید؟

مدت زمان دقیقی که باید قبل از بلند كردن اجسام سنگین صبر کنید، به نوع عمل و میزان شدت آن بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می شود که حداقل به مدت 4 هفته از بلند كردن اجسام سنگین بعد از عمل خودداری کنید.

چه کار کنید؟

اگر مجبورید اجسام سنگین را بلند کنید، از دیگران کمک بگیرید. اگر نمی توانید از دیگران کمک بگیرید، از یک وسیله نقلیه دستی استفاده کنید.

پایین انداختن سر بعد از عمل بینی

وقتی سر خود را پایین می‌آورید، خون به سمت مغز شما جریان می ‌یابد. این می‌تواند باعث افزایش فشار خون و افزایش جریان خون به محل عمل شود. این امر می‌تواند باعث خونریزی، افزایش تورم یا حتی آسیب به بخیه‌ها شود.

همچنین، پایین انداختن سر می‌تواند باعث شود که عضلات گردن و شانه شما تحت فشار قرار گیرند. این امر می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و روند بهبودی شما را کند کند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر علیرضا مجلسی

دکتر علیرضا مجلسی، دارای بورد تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با بیش از ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی در ایران هستند و یکی از بهترین جراحان بینی در اصفهان محسوب می‌شوند.

نظرات

3.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها