تامپون در جراحی بینی

تامپون یا همان گاز باریك و بلند آغشته به پماد آنتی بیوتیك كه به منظور جلوگیری از خونریزی و یا تجمع خون در اطراف تیغه میانی بینی ( هماتوم سپتوم ) در پایان جراحی بینی در داخل حفره های بینی گذاشته می شود. برخی از پزشکان با استفاده از تامپون در جراحی بینی موافق و برخی مخالف می باشند.

 

تامپون در جراحی بینی

 

استفاده از اسپیلنت داخلی یا تامپون در جراحی بینی

تامپون باعث احساس فشار در داخل بینی و عدم امكان تنفس از حفره های بینی گردیده و بدلیل اختلال در مسیر تخیله ترشحات طبیعی سینوس های اطراف بینی باعث احساس پری ، فشار و گاهی درد در ناحیه صورت ، پیشانی و اطراف چشم ها می شود. همچنین بسیاری از بیماران از احساس ناخوشایند هنگام خارج كردن تامپون ها نگران می باشند. جایگزین دیگری كه گاهی به جای تامپون استفاده می شود، ورقه های سیلیكونی دارای تونل برای عبور هوا می باشد كه اسپیلنت داخلی نامیده می شوند.

 

تامپون در جراحی بینی

 

با توجه به اینكه مجرای عبور هوای اسپیلنت های داخلی نیز معمولا بعد از گذشت چند ساعت به دلیل خشك شدن ترشحات بینی در آن مسدود می شود عملا امكان تنفس از بینی برای بیمار وجود ندارد، همچنین خارج كردن اسپیلنت های داخل بینی نیز برای بیمار گاهی حتی از خارج كردن تامپون ناخوشایند تر می باشد.

مطالعات و بررسی های علمی انجام گرفته در سالهای اخیر نشان می دهد كه چنانچه جراحی بینی با دقت و ظرافت كافی و كمترین آسیب به مخاط بینی انجام گیرد، هیچگونه نیازی در پایان عمل به استفاده از تامپون یا اسپیلنت داخل بینی ( مگر در تعداد بسیار كمی از بیماران ) نخواهد بود.

 

تامپون بعد از جراحی بینی

 

عدم استفاده از تامپون و اسپیلنت داخلی باعث خواهد شد بیمار بلافاصله بعد از عمل احساس راحتی بیشتر و امكان تنفس از حفره های بینی داشته باشد ( البته بدلیل تورم مخاط داخل بینی ، ممكن است بیمار احساسی شبیه به حالت گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی داشته باشد ).

همچنین ناراحتی و نگرانی از احساس ناخوشایند خارج كردن تامپون یا اسپیلنت داخلی و خونریزی های مختصری كه گاهی در لحظه خروج رخ می دهد وجود نداشته و از طرف دیگر احتمال عفونت ناشی از اجسام خارجی مذكور در بینی وجود نخواهد داشت.

تامپون در جراحی بینی

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر علیرضا مجلسی

دکتر علیرضا مجلسی، دارای بورد تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با بیش از ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی در ایران هستند و یکی از بهترین جراحان بینی در اصفهان محسوب می‌شوند.

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها