مراقبت های بعد از جراحی پلک

مطالعه مقاله پیش رو می تواند اطلاعات کافی در خصوص مراقبت های بعد از جراحی پلک را در اختیار متقاضیان این عمل جراحی قرار دهد. زیباجویانی که تحت عمل جراحی زیبایی پلک قرار گرفته اند ، می توانند با رعایت این دستورالعمل ها دوران نقاهت را به خوبی سپری نموده و به نتایج قابل قبولی از این جراحی دست یابند.

درد بعد از جراحی

بعد از هر عمل جراحی و از بین رفتن اثرات داروهای بیهوشی یا بی حسی ، به تدریج با درد و ناراحتی در موضع عمل مواجه خواهیم بود ، جراحی پلک نیز از این قاعده مستثنی نیست ؛ البته وسعت درد موجود ، بسته به آستانه تحمل درد ؛ در هر فردی متفاوت است. اما به طور کلی درد ناشی از این جراحی در عمده موارد بسیار خفیف و مختصر خواهد بود که جراح معالج به منظور التیام و تسکین آن غالبا داروهایی تجویز می کند که باید به طور مرتب و سر ساعت به مصرف برسد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک از بخیه ها

لازم به ذکر است در پایان این عمل  ؛ پزشک معالج ، برش های ایجاد شده را به کمک بخیه می بندد ، حال آن که در برخی موارد ممکن است از بخیه های قابل جذب استفاده گردد که نیازی به کشیدن آن ها وجود ندارد. در مقابل ، گاهی اوقات امکان دارد پزشک معالج جهت بستن برش های جراحی ، از بخیه های غیرقابل جذب استفاده کند که باید پس از 7 – 5 روز توسط ایشان در مطب کشیده شوند.

کبودی و ورم

استفاده از کمپرس یخ ، یکی از اقدامات مهمی است که بعد از عمل جراحی می تواند در راستای کاهش کبودی و تورم ناشی از عمل و نیز جلوگیری از تشدید آن بسیار مثمر ثمر واقع گردد.

نحوه خوابیدن

نحوه خوابیدن بعد از عمل کردن پلک ها از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ، چرا که درست خوابیدن بعد از این عمل جراحی می تواند منجر به تسریع روند بهبودی شده و در کاهش ورم و کبودی نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد. لذا توصیه می شود برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک ، در هنگام خواب و استراحت از قرار گیری صورت بر روی بالش خودداری نمایید و به صورت طاقباز خوابیده و سر خود را به کمک بالش ، به میزان 30 درجه بالاتر از حد بدن قرار دهید.

سایر مراقبت های بعد از جراحی پلک

• ممنوعیت مصرف سیگار و قلیان بعد از جراحی کردن پلک بسیار حائز اهمیت است ، چرا که دخانیات می تواند سبب انسداد عروق خونی شده و در نتیجه ، روند ترمیم بافت ها را با اختلال مواجه سازد ؛ از این رو افراد تا 2 هفته بعد از عمل باید از مصرف آن اجتناب نمایند.
  • آرایش کردن چشم ها تا چند وقت بعد از جراحی ، ممنوع است و بدین منظور باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • اغلب توصیه می شود تا 3 هفته بعد از جراحی کردن پلک ، انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین و همچنین بلند کردن اشیاء با وزن بیش از 3 کیلوگرم محدود گردد.
  • از خشکی نسبی چشم می توان به عنوان یکی از عوارض بدیهی و شایع این پروسه اشاره نمود که موقتی بوده و با مصرف قطره اشک مصنوعی که توسط پزشک تجویز می گردد ، می توان آن را کنترل نمود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

دکتر علیرضا مجلسی

دکتر علیرضا مجلسی، دارای بورد تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با بیش از ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی در ایران هستند و یکی از بهترین جراحان بینی در اصفهان محسوب می‌شوند.

امتیازدهی به مقاله